Max Verstappen, Sebastiaan Vettel en Lewis Hamilton. Je hebt deze namen vast al vaak voorbij horen komen. Max Verstappen maakte in 2015 op 17-jarige leeftijd debuut in de Formule 1. Sinds Verstappen zijn debuut is de sport steeds populairder geworden.
F1 voor beginners
Vind jij de Formule 1 erg leuk om te kijken, maar weet je eigenlijk niet zo goed hoe het in elkaar steekt? We got you covered! Na het lezen van deze blog is jouw Formule 1-kennis helemaal up-to-date. Ontdek onder andere wat een DRS is, wanneer er een safety car komt en wat het verschil is tussen de verschillende kleuren banden.
De teams
Wellicht wist je het niet, maar Formule 1 is een teamsport. Er doen tien verschillende teams mee aan het WK. Deze teams bestaan uit twee coureurs en de monteurs. Max Verstappen en Sergio Pérez vormen een team voor Red Bull Racing. Lewis Hamilton racet voor het team van Mercedes en heeft dit jaar een nieuwe teamgenoot: George Russel.
Om te zorgen dat jij toch je favoriete coureur kan herkennen in één van de twintig racewagens, kan je kijken naar een zwart of geel balkje boven de wagen. Ieder team gebruikt die om aan te tonen naar welke coureur je kijkt tijdens de race. Max Verstappen rijdt in de Red Bull Racing auto met nummer 33 en is te herkennen aan een zwarte balk.

Het constructeurskampioenschap
Elk team in de Formule 1 bouwt zijn eigen race car. Er zijn verschillende reglementen die gelden voor de bouw van een racewagen. Hier moet elk team zich uiteraard aan houden. Dit zijn voornamelijk technische termen, dus deze lichten we verder niet toe.
Niet alleen kan de beste coureur een titel winnen, ook wint het beste presterende team een titel: de constructeurstitel. Het team met de meeste punten ontvangt de constructeurstitel. Deze punten worden berekend door alle punten van beide coureurs die voor dat team rijden bij elkaar op te tellen.
Ontdek zelf hoe het is om in de Formule 1 te racen
Wil je ook alvast oefenen om zelf een F1-coureur te worden? Ga dan zeker karten bij één van deze leuke kartbanen en wie weet race jij jezelf wel naar de top! Bekijk de leukste deals.
De races
Hoeveel races er plaatsvinden in een Formule 1 seizoen wisselt. Het Formule 1 seizoen in 2022 bestaat uit 23 races. Op 20 maart begint het seizoen met de Grand Prix van Bahrein. Een raceweekend bestaat uit meerdere elementen. Zo heb je de vrije training: hierin krijgen de coureurs de kans om de baan onder de knie te krijgen. Op zaterdag is vervolgens de kwalificatie en op zondag de race zelf.
Dit seizoen wordt er ook op een sensationele circuit geracet. In Miami zijn ze namelijk druk bezig met het bouwen van een nieuw circuit inclusief een beachclub in het midden van het circuit. Hoe gaaf is dat?
Kwalificatie
Tijdens de kwalificatie wordt de startopstelling – of grid – voor de race op zondag beslist. De kwalificatie bestaat uit drie onderdelen: Q1, Q2 en Q3. In Q1 (Qualifying session one) gaan alle coureurs de baan op. Het doel is om een snelle tijd neer te zetten. Of in ieder geval een tijd die snel genoeg is om door te gaan naar Q2. De vijftien snelste coureurs gaan door naar de volgende ronde. De vijf coureurs die zijn afgevallen starten op P16 tot P20.
In Q2 gebeurt hetzelfde. Er vallen weer vijf coureurs af die starten op P11 tot P15 op de race op zondag. In Q3 racen de laatste tien coureurs met het doel om snelste tijd neer te zetten en pole position (P1) te bemachtigen. Alle coureurs die mee doen aan Q3 moeten zondag starten op de banden waarop zij waren geëindigd. De coureurs die zijn afgevallen hebben wel een vrije bandenkeuze.
Er zit geen limiet aan de tijd op de baan of aan het aantal rondjes dat de coureurs mogen rijden in de kwalificatie. Wel duren de kwalificaties een bepaalde tijd, dus binnen deze tijd moet de snelste ronde gezet worden.
Kom zelf racen op F1 circuits!
Wist je trouwens dat bij de F1 circuits van YAS Marina Circuit in Abu Dhabi en Circuit of the Americas in Texas, USA je kan karten? Hoe gaaf!
Sprintrace
In het seizoen van 2021 is er door de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) een nieuw onderdeel geïntroduceerd: de sprintrace. Het concept van de sprintrace is simpel. Het is net als een normale F1-race, alleen dan een stuk korter. Waar normaal een afstand van 305 kilometer wordt gereden, wordt er bij een sprintrace maar 100 kilometer gereden. De resultaten van de sprintrace bepalen de startopstelling van de wedstrijd op zondag.
De Formule 1-wedstrijd
Na de kwalificatierace is het tijd voor de ‘echte’ race. Deze vindt plaats op zondag en hier zijn de punten te behalen. Alle coureurs rijden eerst een rondje om de banden warm te maken. Vervolgens nemen de coureurs plaats op hun startpositie en gaan de lampen branden die het startsein weergeven. Ready, set, race!
De start
Een goede start is ontzettend belangrijk voor de race. Dit geldt voornamelijk voor de coureurs die vooraan beginnen. De coureur die op poleposition begint heeft een voordeel bij start. Deze coureur hoeft alleen zijn eerste plaats te verdedigen en niet in de aanval te gaan voor een betere plek. Hij hoeft dus geen rekening te houden met coureurs die voor hem rijden. Het is belangrijk voor de rest van de race dat hij deze positie niet bij de start – waar alle wagens nog dicht op elkaar rijden – kwijtraakt.
Het verloop van de race
Na de openingsfase van de race is het racen dan echt begonnen. De coureur die het snelst 305 kilometer over de baan heeft gescheurd en de finishlijn haalt, krijgt de punten en wint de race.
De puntentelling
De puntentelling tijdens de F1 is als volgt verdeeld:
1e | 25 |
2e | 18 |
3e | 15 |
4e | 12 |
5e | 10 |
6e | 8 |
7e | 6 |
8e | 4 |
9e | 2 |
10e | 1 |
Daarnaast ontvangt de coureur met de snelste raceronde 1 extra punt. Deze wordt alleen uitgereikt als de coureur in de top 10 eindigt, anders komt de punt voor de snelste raceronde te vervallen voor die wedstrijd.
Inhaalmanoeuvres
Er vinden veel inhaalmanoeuvres plaats tijden de race. Dit gebeurt vaak in de bochten door de bocht slimmer of beter te nemen dan de andere coureur. Naast het inhalen in de bocht zijn er verschillende manieren waarop dit kan. Dit zijn termen die daarmee te maken hebben:
Verdedigen
Wanneer er wordt ingehaald, heeft de coureur al het recht om zijn positie op de baan te verdedigen. Hier zitten wel wat regels aan verbonden. Zo mag een coureur bijvoorbeeld maar een keer van zijn racelijn afwijken om zijn positie te verdedigen en niet de hele baan over zwalken. Dit kan namelijk tot gevaarlijke situaties leiden.
Downforce
De term downforce hoor je ook regelmatig tijdens een F1-race. Downforce staat voor de neerwaartse druk die lucht uitoefent op voorwerpen. In de F1 wordt hier altijd de auto mee bedoeld. Hoe hard een auto gaat en hoe deze door de bochten gaat wordt onder andere bepaald door de downforce die een auto heeft.
Vuile lucht en slipstream
Slipstream ontstaat wanneer een coureur vlak achter een andere auto rijdt op de rechte stukken van de baan. De coureur die vlak achter zijn voorligger rijdt heeft minder last van de luchtweerstand. Ook heeft een slipstream een zuigend effect. De auto wordt als het ware naar voren gezogen.
Het rijden in de slipstream van je voorganger geeft een groot voordeel, totdat je bij de bochten komt. Hier verandert het voordeel van de slipstream namelijk een groot nadeel. Nu race je namelijk in de vieze lucht van je voorganger. Dit is te danken aan de manier waarop F1 auto’s zijn gebouwd.
Deze hebben een hoop downforce, waardoor de auto naar beneden wordt geduwd. Hierdoor hebben ze meer grip hebben om zo snel mogelijk door de bocht komen. De voorste auto verstoort de lucht voor zijn voorganger in de bochten. De lucht gaat alle kanten op, wat nadelig is voor de coureur die volgt.

Touche
Een touche is een term die gebruikt wordt wanneer twee coureurs elkaar raken tijdens het racen. Dit is meestal wat zachter, waardoor beide coureurs gewoon door kunnen racen. Wanneer het wat harder is en een van de coureurs nadeel ervaart door de touche tijdens de race start de wedstrijdleiding een onderzoek. Dit kan leiden tot een tijdstraf.
DRS
DRS staat voor Drag Reduction System en is redelijk nieuw in de Formule 1. De DRS is een beweegbaar stuk in de achtervleugel van de auto. Als de klep opengaat wordt de luchtweerstand verminderd, waardoor de auto nog meer snelheid kan maken. Er gelden een paar voorwaarden om gebruik te maken van de DRS. Er mag alleen gebruik gemaakt worden van de DRS met droog weer, op enkele(rechte) stukken van het circuit en de afstand tot de racewagen ervoor moet minder dan 1 seconde zijn.
Onderstuur en overstuur
Wanneer een coureur last heeft van onderstuur of overstuur kan dit tijd kosten. Daarnaast kan het ook voor gevaarlijke situaties of zelf een crash leiden. Wanneer een auto onderstuur heeft, glijden de voorwielen en stoppen ze met rollen. Hierdoor verliezen ze grip, terwijl de achterbanden wel grip hebben. De voorkant van de auto wordt naar buiten geduwd. Hierdoor kan er minder scherp worden ingestuurd.
Overstuur is wanneer de achterbanden grip verliezen terwijl de voorbanden grip houden. Hierdoor wordt de auto naar binnen getrokken. Vaak zie je de achterkant van de auto door de bocht heen driften als dit gebeurt.
Pitstops
Wanneer er een pitstop plaatsvindt, rijdt de coureur de pitstraat in voor onderhoud aan de auto. Dit is meestal om een nieuwe set banden te krijgen, waardoor er weer sneller geracet kan worden. Maar het kan ook voorkomen dat er onvoorziene problemen verholpen moeten worden. Tijdens een bandenwissel staat de auto ongeveer twee seconden stil om alle vier de banden te verwisselen voor een nieuwe set.
De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden. De coureurs moeten tijdens de race dus minstens één keer een pitstop maken.

Tactiek
Een tactische zet die je vaak tijdens de Formule 1 ziet voorkomen is de undercut. Hierbij gaat de coureur eerder pitten dan de voorganger die hij probeert in te halen. Na een bandenwissel rijdt deze coureur weer op snellere banden. Dit kan de coureur tijdsvoordeel opleveren wanneer zijn voorganger uiteindelijk ook gaat pitten.
Vrije pitstop
Een vrije pitstop is eigenlijk precies zoals het klinkt. Tijdens een vrije pitstop zit er zoveel tijd tussen degene die gaat pitten en zijn achterganger, dat er geen plek hoeft worden ingeleverd. Hier is ongeveer 22 tot 24 seconden voor nodig. Dit is afhankelijk van het circuit.
Verschillende banden
De coureurs kunnen op drie verschillende banden racen, namelijk:
- Rode band: dit is de ‘soft’. Op deze band kan er het hardst gereden worden, maar deze slijt ook het snelst. Er zijn sneller nieuwe banden nodig.
- Gele band: dit is de ‘medium’. Deze band zit tussen de rode en de witte band in.
- Witte band: dit is de ‘hard’. Deze band gaat het langste mee, er hoeft dus het minst snelst een pitstop te worden gemaakt. Maar het is wel de langzaamste band uit dit rijtje.
Wanneer het regent of het wegdek nat is rijden de coureurs echter op andere banden. De ‘intermediate’, een groene band is voor wanneer het wegdek een beetje nat is en de ‘full wets’, is een blauwe band voor wanneer het regent.
Overige regels tijdens de Formule 1 uitgelegd
Inmiddels heb jij jouw Formule 1-kennis al erg uitgebreid. Hier volgen nog een paar veiligheidsregels die jij moet weten voordat jij jezelf een Formule 1-expert kan noemen.
Tijdstraf
We hebben het bij het inhalen al kort over straffen gehad, want je mag natuurlijk niet zomaar iemand van de baan afrijden of afsnijden. Wanneer er een situatie voorkomt waarin twee of meer coureurs elkaar hinderen of botsen kijkt de wedstrijdleiding naar het incident.
Is er iemand schuldig aan het incident? Dan krijgt deze coureur een straf. Vaak is dit een vijf seconden tijdstraf die tijdens een pitstop verrekend wordt. De auto moet dan vijf seconden lang stilstaan voordat de monteurs er mee aan de slag mogen gaan.
Vlaggen
Er zijn verschillende vlaggen die gebruikt worden tijdens een race:
- Zwart/wit geblokte vlag: einde race, want iemand is gefinished.
- Rood/geel gestreepte vlag: brokstukken op de baan.
- Rode vlag: wedstrijd wordt stilgelegd, vaak door een gevaarlijke situatie die eerst verholpen moet worden.
- Gele vlag: gevaar. De snelheid moet geminderd worden en er is een inhaalverbod. Hier komt vaak ook een safety car bij kijken.
- Groene vlag: het gevaar is geweken. Gassen maar!

Safety car
Een andere term die je wellicht eens hebt gehoord is de safety car. De safety car wordt ingezet na zware ongelukken en wanneer er niet veilig geracet kan worden. Alle coureurs moeten in de huidige volgorde van de grid achter de safety car rijden tot de baan weer wordt vrijgegeven. Dit kan zowel grote voordelen als nadelen hebben voor de coureurs.
Coureurs die achterop zijn geraakt tijdens de race krijgen nu de kans om aan te sluiten bij de andere racers. Het gat tussen alle coureurs wordt verkleind. Het nadeel ligt bij de koplopers. Als zij een grote voorsprong hadden verliezen zij deze. De coureur die voorop rijdt mag beslissen wanneer hij weer vol op het gas gaat nadat de safety car weg het circuit heeft verlaten.
Boek jouw kart tickets
Nu weet jij bijna alles wat er gebeurt tijdens een 305 km lange Formule 1-race en kan jij jezelf een ware pro noemen.
Zin gekregen om zelf de Formule 1-held in je los te laten op het circuit? Shine dan net zoals Verstappen of Hamilton op de baan. Lees snel deze tips door en boek jouw tickets! Ging het toch nog niet zoals gepland? Dit zijn smoesjes die jij kan gebruiken als je net niet op de eerste plaats endigt.